Ridingshadow

Alla inlägg den 6 mars 2014

Av Lina och Emma - 6 mars 2014 22:15

Hej igen :)

Idag var det sista lektionen med ridutvecklingen, så numera rider jag bara tisdag och varannan fredag.

Iallafall, fick Rozetta idag igen, vilket jag tyckte var jätteroligt då det gick så bra i tisdags. Hade luva på henne idag med, och det märks verkligen skillnad. Hon slappnar av mer och koncentrerar sig mer på mig. Det tillsammans med att hon verkar lita mer på mig nu gör hela ridningen lättare.

Övningen idag var Huset. Det innebär att två hinder står på ena långsidan, så nära kortsidan som funkar för att fortfarande kunna hoppa. Sen står det ett hinder till på varje diagonal, så att man kan hoppa ett av dem och sen fortsätta på en av långsidehindrena.

Vi värmde upp i skritt och trav innan vi travade över travbommar på långsidan med två hinder, galoppfattningar på andra långsidan. Vi red så några gånger i båda varven, och Rozetta skötte sig väldigt bra. Blev lite springig över bommarna då hon visste att det kom en galoppfattning, men det räckte med en halvhalt så lugnade hon ned sig.

Nästa övning var på samma linje, i vänster varv och med bortre hindret som ett hinder, och inte travbommar. Vi kom i trav över travbommarna, fattade galopp och hoppade sedan hindret. Här blev Rozetta lite kort i galoppen, hon behöver några språng för att hitta en bra galopp.

Efter det hoppade vi båda hindrena på långsidan, fortfarande samma linje, i galopp hela vägen. Det gick också väldigt bra, hon var inte tittig i hörnen som hon brukade, utan galopperade fint på mellan hjälperna.

Nästa steg var att lägga till hindrena på diagonalen. Då hoppade vi första linjen i galopp, bröt av till trav, travade över en av diagonahindrena(där bommarna var travbommar), vände upp mot andra diagonalhindret, fattade galopp och hoppade. Gick också bra.

Sista övningen var travbommarna på diagonalen, fortsätta rakt fram mot ett av hindrena på andra långsidan, fatta galopp, hoppa, följa kortsidan, vända upp på nästa diagonalhindrer, hoppa, rida rakt fram mot sista hindret och hoppa det. Här fick vi till en bättre galopp med mera bjudning och engagemang då hon hade mer tid på sig att hitta en bra galopp.

Till nästa gång ska jag försöka rita upp övningarna så att det blir lättare att förklara, men hann inte göra det idag.

Som kompensation bjuder jag på en helbild av Rozetta. Huvudet det dock väldigt stort ut, men resten blev bra. Tinkerdragen syns rätt bra här :)

Av Lina och Emma - 6 mars 2014 17:14

Har varit på teater idag med skolan, Den goda människan i Sezuan heter den. Enligt lärarna skulle den vara bra, håller dock inte helt med om det.. Men vissa tyckte säkert den var jättebra :)

Efter teatern drog jag och två kompisar till Gripheim, vilket är en butik som säljer lajvsaker. Jag hade bett dem hämta hem två olika modeller på läderstövlar för lajv, så jag skulle nu prova dem. Köpte dessa :) Hjälpte även en kompis med kläder inför sin alvroll, samt tittade på hur ett avd eras koger skulle fästas.


Ska iväg till stallet senare idag, så ni får en till uppdatering från mig efter det. Har ni tur blir det lite ridbilder också ^^

Presentation

Hej och välkommen till bloggen! Vi är två tjejer som rider och lajvar, vi kommer skriva om vår vardag och speciella händelser. Hoppas ni kommer gilla bloggen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards